نتایج آماری فرم نظرسنجی شرایط کار

نتایج آماری فرم نظرسنجی شرایط کارمسوولین فنی صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی گیلان

 از ابتدای سال ۱۳۹۱ فرم نظر سنجی شرایط کار جهت مسوولین فنی واحدهای تولیدی در دفتر انجمن تهیه و توسط مسوولین فنی تکمیل گردید. در این فرم تلاش گردیده شرح فعالیت مسوول فنی، شرایط کاری، وظایف محوله، وضعیت حقوق و مزایای این افراد بدون ثبت، نام و نام خانوادگی آنها و نام کارخانه بررسی گردد، تا آماری واقعی جهت ارائه به مراجع قانونی بدست آید و تدابیری جهت رفع معضلات صنفی آنها اتخاذ گردد. نتایج بدست آمده از این بررسی آماری که توسط ۷۲ نفر از مسوولین فنی شاغل تکمیل گردید تا حدودی نمایانگر وضعیت شغلی مسوولین فنی است، این نتایج با توجه به تنوع واحدهای صنعتی قابل تامل می باشد. این بررسی مربوط به انواع واحدهای صنعتی از جمله صنعت بسته بندی، خدمات، تولیدی، غذایی و آرایشی و بهداشتی است. لذا  بدینوسیله نتایج آماری که از فرم های تکمیل شده ۷۲ نفر از مسوولین فنی شاغل در واحدهای صنعتی مختلف تهیه گردیده جهت اطلاع به شرح زیر ارائه می گردد.

– ۷۵ درصد افراد شرکت کننده در این فرم نظرسنجی شاغل در واحدهایی هستند که تولید مستمر و روزانه دارند و بقیه این واحدها در شرف تولید و یا تولید آزمایشی می باشند .هم چنین ۷۰ درصد این افراد طبق ساعت قانونی کار می کنند برابر با همان میزانی که تولید مستمر دارند و ۲۱ درصد بیشتر از ساعت قید شده در قرارداد کار می کنند. کاهش ساعت کاری مسوولین فنی در بعضی از واحدها با توافق طرفین ومربوط به واحدهایی می باشد که تولید کامل ندارند.

– در بررسی وظایف محوله به مسوولین فنی براساس شرح وظایف اداره نظارت معلوم گردید که ۹۷ درصد مسوولین فنی علاوه بر انجام وظیفه خطیر نظارت بر خط تولید و سایر موارد مشروحه در شرح وظایف مسوول فنی، مدیریت آزمایشگاه را نیز به عهده دارند و۴۵ درصد این افراد به طور غیررسمی مدیر تولید نیز می باشند. در واحدهای صنعتی کوچکتر ۲۹ درصد این افراد علی رغم وظایف اصلی و سایر وظایف مرتبط، مسوول امور اداری هم می باشند.

– در بررسی وضعیت حقوق و دستمزد و سایر مزایا معلوم گردید که تنها ۳۰ درصد از مسوولین فنی حقوق ثابت ماهانه را به موقع و از طریق نقدی و یا چک دریافت می نمایند و بقیه با تاخیر چندروزه تا چند ماهه دریافت می نمایند که گاها این تاخیر تا زمان خاتمه قرارداد ادامه می یابد. میزان حق السعی دریافتی مسوولین فنی تا حدی غیرواقعی  است که ۲۳ درصد مسوولین فنی مبلغ بسیارکمتری از مصوبه شورایعالی کار دریافت می کنند یعنی از مصوبه شورایعالی کار که جهت کارگران تعیین می گردد کمتر می گیرند و حتی شرایط تاخیر دریافت در مورد این افراد نیز مشاهده می گردد.

– در مورد دریافت سایر مزایای قانونی مندرج در قانون کار و قرارداد فی مابین معلوم شد که کمتر از ۲۵ درصد مسوولین فنی پاداش تولید (۸ درصد) هزینه عائله مندی، حق مسکن، بن کارگری، اضافه کاری و ایاب وذهاب دریافت می نمایند.

– با توجه به دریافت حداقلی حقوق و دستمزد توسط اغلب مسوولین فنی، قریب به اتفاق این افراد تنها جهت ثبت سابقه کار و بیمه سایر شرایط ناعادلانه را قبول می کنند. اما تنها ۶۰ درصد مسوولین فنی از زمان عقد قرارداد بیمه تامین اجتماعی می شوند و در صورت ادامه همکاری مسوولین فنی با آن واحد صنعتی  پس از وقفه چندین ماهه درصد دیگری از مسوولین فنی بیمه می گردند. از میان این افراد بیمه شده حدود ۱۵ درصد از مسوولین فنی شرایط کسر بیمه فراتر از قانون کار پرداخت می نمایند به نحوی که ماهانه ۳۰ درصد از حقوق آنها بابت سابقه بیمه کسر  می گردد.

– از نکات قابل توجه موارد بسیاری از قرارداد هایی است که قبل از دریافت پروانه های بهداشتی و دریافت هر نوع حقوق و مزایایی لغو می گردد و یا به علت عدم امنیت سرمایه گذاری انجام شده کارفرما قرارداد داخلی کوتاه مدت (کمتر از یک سال) (حدود ۳۰ درصد) با مسوول فنی منعقد می نماید.

– بررسی این نتایج آماری و اطلاع از آن چیزی جز طرح مشکل به روشی مستند نمی باشد که با همکاری اعضای محترم در درج صادقانه شرایط کاری ممکن گردیده است. امر مهم تر دستیابی به راه حلی عملی با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود می باشد که این مهم نیز بدون مشارکت فکری اعضای محترم امکان پذیر نمی باشد.

ساعت کار

ساعت قانونی کار

بیشتر از ساعت قید شده قرارداد کار

۷۵%

۲۱%

وظایف محوله

مسوول فنی

مدیر آزمایشگاه

مدیر تولید

مسوول اداری

۱۰۰%

۹۷%

۴۵%

۲۹%

حقوق و دستمزد

ثابت- به موقع

ثابت- با تاخیر

کمتر از حقوق ثابت- با تاخیر

۳۰%

۷۰%

۲۳%

سایر مزایا قانونی

پاداش تولید، عائله مندی، اضافه کار و …

بیمه تامین اجتماعی

۲۵%

۶۰%

                                                                         طاهره رستگار

http://foodbaran.com

خروج از نسخه موبایل