پیمان دسته جمعی کار

پیمان دسته جمعی کار چیست؟

طبق ماده۴۰: قانون کار پیمان دسته جمعی کار عبارت است از پیمان کتبی که به منظور تعیین شرایط کار فیمابین یک یا چند شورا از یک طرف و یک یا چند کارفرما یا نمایندگان قانونی آنها انعقاد می گردد.

تبصره یک: متن پیمان در سه نسخه تنظیم و به امضاء طرفین برسد.نسخه سوم به منظور رسیدگی و تایید، تسلیم وزارت کار و امور اجتماعی خواهد بود.

ماده ۱۴۱: اعتبار قانونی و قابلیت اجرائی خواهند داشت که:

الف- مزایایی کمتر از آنچه در قانون کار پیش بینی گردیده است در آن تعیین نشده باشد.

ب- با قوانین و مقررات جاری کشور و تصمیمات و مصوبات قانونی دولت مغایر نباشد.

ج- عدم تعارض موضوع یا موضوعات پیمان با بندهای الف و ب، به تایید وزارت کار و امور اجتماعی برسد.

تبصره یک: وزارت کار و امور اجتماعی باید نظر خود را در مورد مطابقت یا عدم مطابقت پیمان با بند های الف و ب مذکور در این ماده را ظرف ۳۰ روز به طرفین پیمان کتبا اعلام نماید.

تبصره دو: نظر وزارت کار و امور اجتماعی در مورد عدم مطابقت مفاد پیمان دسته جمعی با موضوعات بندهای الف و ب باید متکی به دلایل قانونی و مقررات جاری کشور باشد.

دلایل و موارد مستند باید کتباً به طرفین پیمان ظرف مدت مذکور در تبصره یک همین ماده اعلام می گردد.

معمولا پیمان های دسته جمعی کار به نفع هر دو طرف قرارداد می باشد و در آن نوع قرارداد (دائم و یا غیر دائم)، نوع کار، شرح وظایف، ساعات کار، بیمه و ……قید می گردد.

مزیت این نوع پیمان بر قرارداد های دو طرفه تایید نمایندگان انجمن صنفی کارگری، کارفرمایی و سپس تایید وزارت کار می باشد. با توجه به آنکه مفاد آن به تایید وزارت کار می رسد هیچ نوع  ابهامی در تفسیر بند های مستند شده به قوانین جاری کشور باقی نمی ماند.

پیمانهای دستجمعی

این نوع پیمان دسته جمعی می تواند به طور مشترک از طریق انجمن مسوولین فنی گیلان و انجمن کنترل کیفیت با نمایندگان کارفرمایی استان انجام شود تا به طور مشترک و هماهنگ اجرا گردد و مسوولین فنی که در واحد های صنعتی مدیر کنترل کیفیت هم هستند، با تناقض در زمینه عقد قرارداد مواجه نگردند. انعقاد کنندکان این نوع قرارداد امید وارند تا این پیمان مانع قرارداد های داخلی گردد که ابتدایی ترین حقوق مسوولین فنی و کارگران را نقض می نماید.

 طاهره رستگار – دبیر انجمن

http://foodbaran.com

خروج از نسخه موبایل