جلسه مشترک با انجمن کنترل کیفیت گیلان

جلسه مشترک با انجمن صنفی مسوولین کنترل کیفیت

جلسه مشترک انجمن های مسوولین فنی و کنترل کیفیت گیلان

در مورخه ۴ آذر ماه اعضای هیئت مدیره انجمن کنترل کیفیت و مسوولین فنی گیلان از طرف آقای مهندس اسلامی به موسسه استاندارد دعوت شدند تا جلسه ای مشترک داشته باشند دستور جلسه بررسی امکان تهیه تفاهم نامه کاری و حرفه ای بین تشکل های همگن اعلام گردید. این جلسه راس ساعت ۹ صبح با حضور اعضای هیئت مدیره دو انجمن تشکیل گردید شرکت کنندگان جلسه:

 خانمها: مهندس میرباقری از شرکت زمزم، مهندس یکتا از شرکت تافته، مهندس عزت دوست از هیدروفیل شمال، مهندس سپهری از انجمن کنترل کیفیت و  مهندس رستگار دبیر انجمن مسوولین فنی

آقایان: مهندس اسلامی از شرکت پگاه، مهندس شریعت پناه از شرکت پرهام، مهندس وزیریان از شرکت تحکیم بتن لوشان

در ابتدای جلسه آقای اسلامی ضمن خیر مقدم به حضار در زمینه طرح دستور جلسه فرمودند که هدف از برگزاری این نشست نزدیک کردن نظرات اعضای هیئت مدیره انجمن ها در اجرایی نمودن هدفی کلان می باشد. ما معتقدیم باید کانونی تشکیل شود تا انجمن های متناظر در سطح استان گیلان که در زمینه کیفیت کالاهای تولیدی و خدمات نقش دارند با هدف کلان افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی گیلان تلاش نمایند و این توانمندی ها را افزایش دهند. ایشان افزودند این جلسات مقدماتی و تهیه پیش نویس تفاهم نامه های مورد توافق طرفین می تواند اولین گام باشد تا این موارد در جلسات مشترک نمایندگان انجمن با مسوولین استانی مطرح گردد.

جلسه مشترک با انجمن صنفی مسوولین کنترل کیفیت

پیرو مسائل مطرح شده توسط آقای اسلامی، آقای شریعت پناه مهم ترین دغدغه های مسوولین فنی در انجمن صنفی را تثبیت حداقل شرایط حقوقی دانستند. ایشان خاطر نشان کردندکه لازم است در ابتدا توانمندی های تشکل های موجود بررسی شود و وظایف تعیین شده آنها و مسوولیت های منفعل مانده مشخص شود سپس در مورد شرح برنامه ها و اهداف آتی برنامه ریزی گردد. ایشان عدم کار حرفه ای تشکل ها را مانع بزرگی در به ثمر رسیدن اهداف تشکل ها دانستند. ایشان افزودند تجارب چندین ساله انجمن صنفی و عضویت این انجمن در کانون عالی انجمن های صنفی کشور نشان داده است که معضل غیرحرفه ای کار کردن اعضای هیئت مدیره این تشکل ها (در حالی که همگی در واحد های صنعتی مسوولیت دارند)  مانع بزرگی در تداوم فعالیت این کانون بوده است.

در جلسه مذکور پیشنهادهای سازنده ای توسط سایر اعضای هیئت مدیره انجمن ها مطرح شد از جمله موارد مطرح شده تشکیل کار گروه های تخصصی، آموزش پیوسته و مداوم مسوولین فنی، مسوولین کنترل کیفیت، حمایت مستمر از مسوولین فنی بدون سابقه کار و ….

جلسه مشترک با انجمن صنفی مسوولین کنترل کیفیت

در ادامه جلسه خانم رستگار از موانع موجود در اجرای طرح های عنوان شده گفتند در طی ۱۲ سال کار صنفی در انجمن ، زمینه اجرای بسیاری از طرح های عنوان شده فراهم گردید اما موانع به حدی زیاد بود که هیچ کدام به طور کامل به ثمر نرسید در مورد تشکیل کارگروه های تخصصی این کارگروه ها تشکیل شد اما به علت عدم امکان بیان مشکلات واحد های صنعتی به صورت شفاف در جلسات تخصصی، بن بست ایجاد شد. از عمده ترین مشکلات موجود که مانع حمایت همه جانبه انجمن ار اعضاء می شود ناقص بودن قوانین کار در رابطه با کارگران متخصص می باشد در هیچ کجای قانون کار و وزارت بهداشت از متخصص حمایت صنفی و مادی و معنوی نمی گردد. نقص قانونی دیگر اینکه هیچ نوع الویت برای استخدام مسوول فنی و یا کنترل کیفیت با سابقه در چارت مسوولین فنی لحاظ نشده است. بنا بر این ما شاهد آنیم که به  افراد متخصص با سابقه کار مرتبط اجحاف می گردد. ایشان در ادامه متذکر گردید انجمن صنفی معتقد است که در هر نوع تغییرات شکلی و ساختاری در صورتی مناسب خواهد بود که تضمیین کننده استقلال و امنیت شغلی متخصصانی توانمند و باتجربه باشد که تنها به علت رعایت حداقل حقوق و ضوابط انجمن در جذب و استخدام واحد های صنعتی کنار گذاشته می شوند. ایشان در ادامه رتبه بندی متخصصان شاغل در امر کیفیت را زمانی ارزشمند دانستند که بتوان در استخدام این افراد در واحد های صنعتی تاثیر گذار باشد و وزارت بهداشت و موسسه استاندارد نیز ملزم به رعایت آن باشند. در غیر این صورت حمایت مدیران استانی از طرح های پیشنهادی کاملاً سلیقه ای و مقطعی خواهد بود.

در ادامه جلسه خانم میر باقری بر حمایت همه جانبه اعضای انجمن ها در رعایت حداقل های مصوب انجمنها تاکید نمودند ایشان در مورد وضعیت نامناسب مسوولین فنی در کارخانجات کوچک و کارگاه ها تاکید کردند و گفتند که باید سازو کاری اندیشیده شود تا این افراد پس از دریافت پروانه مسوول فنی به حال خود رها نگردند و این اافراد بتوانند با پشتوانه تشکل ها احساس امنیت شغلی داشته باشند. در ادامه این جلسه آقای وزیریان افزودند در زمینه حمایت از مسوولین فنی بدون سابقه باید آموزش این افراد جدی گرفته شود این افراد باید مدتی به صورت عملی در کارخانجات زیر نظر متخصصان با سابقه دوره عملی بگذرانند هم چنین باید مسوولیت شغلی و شرح وظایف آنان در زمان بدو استخدام به طور کامل برایشان تشریح شود. در ادامه جلسه خانم عزت دوست یکی از رموز موفقیت تشکل های همگن را باور عمومی همه اعضاء بر جایگاه و مسئولیت واقعی خود دانستند و اینکه این خود باوری است که می تواند موجب ارتقاء صنفی و حقوقی این افراد گردد. هم چنین خانم یکتا نیز ضمن تایید نظر سایر اعضاء بر حمایت همه جانبه اعضاء انجمن ها در استیفای حقوق صنفی و تشکیل کارگروه های تخصصی و تبادل تجارب تخصصی و فنی به همدیگر تاکید نمودند.

در این جلسه پس از استماع نظر اعضای محترم در انجمن مسوولین فنی و کنترل کیفیت صورتجلسه ای تهیه گردید که به امضاء کلیه شرکت کننده گان رسید. در این صورتجلسه مقرر گردید که تفاهم نامه ای مکتوب بر اساس پیشنهاد اولیه انجمن مسوولین فنی تهیه و در مورد موارد مطرح شده در آن بحث و گفتگو گردد هم چنین طرح اولیه امکان رتبه بندی مسوولین فنی و مسوولین کنترل کیفیت نیز از طرف نماینده انجمن مسوولین فنی پیشنهاد داده شود تاانجام اقدامات مقتضی در زمینه های مورد تفاهم طرفین میسر گردد. جلسه بعدی دو تشکل پس از انتخابات انجمن مسوولین کنترل کیفیت و ارائه پیشنهادهای مطرح شده برنامه ریزی می گردد.

دفتر انجمن

http://foodbaran.com

خروج از نسخه موبایل