ویژگی های مسوول فنی موفق

مسوول فنی موفق

مسوول فنی موفق

ویژگی های مسوول فنی موفق

 

به نظر شما ویژگی های یک مسوول فنی موفق چیست؟ و آیا با وجود ماهیت فعلی این شغل مسوول فنی می تواند موفق باشد.

دربررسی کلی ویژگی های مسوول فنی موفق را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

۱- ویژگی های فردی

۲- ویژگی های ساختاری

ویژگی های فردی که منحصر به حرفه ی مسوول فنی می باشد مانند شغل های مشابه عبارتند از  استقلال و صلاحیت فردی و اخلاقی، معمولاً در مواردی تضاد منافع بین تولید کننده و مصرف کننده ایجاب می کند که مسوول فنی به عنوان نماینده گان قانونی واحد های نظارتی فردی مستقل باشند. استقلال به این معنی که مسوول فنی درهنگام انجام خدمات حرفه ای خویش تحت نفوذ دیگران قرار نگیرد. تاکید بر استقلال مسوول فنی و ایجاد شرایط      بی طرفانه نظارت بر تولید از ویژگی های ضروری می باشد. اما این ویژگی های فردی با وجود شرایط کاری مسوول فنی چندان قابل اجرا نیست چرا که عملاً منافع مالی مسوول فنی مستقیماً توسط کارفرما یا صاحب کار تامین می گردد.

صلاحیت حرفه ای: لازمه نظارت دقیق تر برفرآیند تولید داشتن صلاحیت حرفه ای است ،این صلاحیت از طریق آموزش، تجربه کار حرفه ای، آموزش ضمن خدمت و مواردی این چنینی به دست می آید مسوول فنی به عنوان فردی با صلاحیت باید از یک رشته دانش های عمومی مطلع باشد. باید اطلاعاتی در مورد فرآیند تولید داشته باشد. به عبارتی مسوول فنی به عنوان یک ناظر آگاه باید از نظر دیدگاه اخلاقی، حرفه ای و قانونی دارای بالاترین صلاحیت حرفه ای باشد.

ویژگی های ساختاری مسوول فنی:

حق پیگیری: مسوول فنی باید اختیار کافی جهت پیگیری نواقص موجود در کل فرآیند تولید و اعلام رفع عیوب را داشته باشد.

پذیرش: مسوول فنی باید از طرف صاحب کار و سایر مدیران داخلی پذیرفته شود.کارفرما باید به نظرات ایشان اهمیت دهد. البته اگر سیستم کنترل کیفیت در یک واحد صنعتی به طور صحیح پیاده سازی شود این امر خود به خود تحقق می یابد.

امنیت شغلی: پیرو امنیت شغلی مسوول فنی باید چشم اندازی معقول و درک غریزی مناسبی از کسب و کار داشته باشد.

ارتقاء مهارت های اجتماعی: تلاش در جهت ارتقاء مهارتهای اجتماعی و برخورد با ارکان مختلف واحد های صنعتی

قدرت تصمیم گیری: مسوول فنی برای رسیدن به موفقیت باید  قدرت تصمیم گیری خود را بهبود ببخشد.

داشتن توانایی رهبری: رهبران موفق ازعیب جویی دیگران پرهیز می کنند و راه حل هایی را جستجو می کنندکه کم ترین هزینه ها را در بر داشته باشد این ویژگی مانند مورد های قبلی معمولاً به طور مستمر و طی دوره های بلند مدت ایجاد می شود.

مهارت های ارتباطی: شامل ارتباط های کلامی موثر، چهره به چهره و یافتن زبانی مشترک بین کارفرما/مسوول فنی و مهارت های شنیداری است.

خلاصه آنکه مسوول فنی برای کسب موفقیت و پذیرفته شدن به عنوان یک فرد شاغل موفق از منظر خود و همکاران، کارفرما و واحد های نظارتی به       ویژگی های متعددی نیاز دارد که موارد ذکر شده بخش کوچکی از آنهاست. ماهیت این حرفه ایجاب می کند که مسوول فنی دارای ویژگی های فردی، ساختاری و اخلاقی مانند: استقلال، رازداری، بی طرفه، فن بیان،توانایی اداره جلسات، مهارتهای نوشتاری، مهارت شنیداری و… باشد که البته استقلال فکری و مالی شاخص ترین آنها می باشد. علاوه بر این دارای ویژگی های حرفه ای و تخصصی مانند: آشنایی با قوانین، آشنایی به فناوری و اطلاعات، آشنایی به فرآیند های تولید و مباحث نوین مدیریتی و… باشد. در مواردی همه توانایی های ذکر شده می تواند بصورت بالقوه در مسوول فنی وجود داشته باشد اما عوامل محیطی و ویژگی های رفتاری، شخصیتی و مدیریتی کارفرما مانع بزرگی در مقابل آن باشد و به این همه توانایی مجال جولان داده نشود و هیچ گاه بالفعل نگردد.

کلام آخر آنکه این امکان که مسوول فنی موفق باشد غیر ممکن نیست اما دست یافتن به آن بسیاردشوار خواهد بود.

به نظر شما همکار محترم چگونه می توان در زمینه رفع موانع موجود در موفقیت شغلی مسوولین فنی اقدام نمود ؟

                                                                                دبیر انجمن: طاهره رستگار

http://foodbaran.com

خروج از نسخه موبایل